-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(12757)
-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(11190)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(8484)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(4623)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2445)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(1502)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(1344)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(1147)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(952)
-آيا كتاب زبور داود به زبان فارسي موجود است ؟

(833)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26164 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:0

هـرگاه اسلام ناسخ دينهاي ديگر است , چرا در برخي از آيات قرآن , هر يك از افرادو ملل جهان را اعـم از مـسـلـمان و يهودي و مسيحي و 000 در صورتي كه به خدا ايمان داشته باشد و عمل نيك انـجـام دهد , اهل نجات مي داند و مي گويد : براي چنين افرادي در روز رستاخيز ترس و اندوهي وجود ندارد , آيا مفاد اين نوع آيات اين نيست كه همه ملل جهان حتي پس از طلوع اسلام با شرايط ياد شده , اهل نجات مي باشند و هنوزهم شرايع آنها به قوت خود باقي است و از درجه اعتبار ساقط نشده اند ؟
لازم است قبلا متون آيات مزبور را ذكر كرده سپس به تجزيه و تحليل آن بپردازيم . 1 - ان الـذيـن آمـنـوا و الذين هاوا و النصاري و الصابئين من آمن باللّه و اليوم الاخر و عمل صالحا فـلـهـم اجـرهـم عند ربهم و لاخوف عليهم و لاهم يحزنون ; كساني كه ( به پيامبر اسلام ) ايمان آورده انـد و كساني كه به آيين يهود گرويدند و نصاري وصابئان [ پيروان يحيي ] هرگاه به خدا و روز رسـتـاخـيز ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند , پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هيچ گونه ترس و اندوهي براي آنها نيست . ( هـر كـدام از پـيـروان اديـان الهي , كه در عصر و زمان خود , بر طبق وظايف و فرمان دين عمل كرده اند , ماجور و رستگارند . (1)2 - ان الـذيـن آمـنـوا و الذين هادوا و الصابئون و النصاري من آمن باللّه و اليوم الاخر و عمل صالحا فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون (2) كه از نظر معني چندان تفاوتي با آيه نخست ندارد . 3 - ان الـذيـن آمـنـوا و الذين هاوا و الصابئين و النصاري و المجوس و الذين اشركوا ان اللّه يفصل بـينهم يوم القيامه ان اللّه علي كل شي ء شهيد ; مسلما كساني كه ايمان آورده اند و يهود و صابئان [ ستاره پرستان ] و نصاري و مجوس ومشركان , خداوند در ميان آنان روز قيامت داوري مي كند ; ( و حق را از باطل جدامي سازد ; ) خداوند بر هر چيز گواه ( و از همه چيز آگاه ) است . (3)در ابتدا ممكن است چنين تصور شود كه اين آيات مي گويند پيروان هر يك از اديان ياد شده , اگر در عين ايمان به خدا و روز رستاخيز داراي عمل نيك باشند ,رستگارند و نتيجه آن اين است كـه هـنـوز اديـان ديـگر منسوخ نشده است و اكنون كه اسلام براي بشر عرضه شده , به اين معني نـيـسـت كه پيروي از اديان ديگر منسوخ گرديده , بلكه هر يك از آيين هاي پيشين راهي به سوي خـداست و بشر مي تواند از هرراهي كه بخواهد به اين مقصد برسد و هرگز لزومي ندارد كه از راه شريعت خاصي مانند اسلام پيروي كند . اين مطلبي است كه مكرر از طرف افرادي كه مطالعات سطحي در قرآن دارند , مطرح شده است . ولي بايد توجه داشت اساس تفسير يك آيه اين نيست كه از آيات ديگر چشم بپوشيم وارتباط آيه را از آنـهـا قطع كنيم ; بلكه بايد در كشف مفهوم يك آيه علاوه بر شان نزول , آيات قبل و بعد و ساير آيات قرآن را نيز در نظر داشته باشيم . هـرگـاه پس از ظهور آيين اسلام پيروي از آيين هاي ديگر رسميت داشت , علاوه بر اين كه تشريع آيـين ديگري به نام اسلام مورد نداشت , هرگز صحيح نبود كه پيامبر اسلام صلي اللّه عليه و آله و سلم نامه هاي تبليغي به سران و رهبران كليه ملل جهان بنويسد و همه را به آيين خود دعوت كند و آيين خود را يك آيين جهاني و شريعت خويش را خاتم معرفي كند . نـامـه هـاي پيامبر و دعوتهاي پياپي وي و جهاد طاقتفرساي مسلمانان با اهل كتاب درزمان پيامبر صـلـي اللّه عليه و آله و سلم و پس از وي و سخناني كه در اين زمينه از پيشوايان بزرگ به دست ما رسـيـده اسـت , هـمگي حاكي است كه با ظهور اسلام دوران رسالت پيامبران پيشين تمام شده و اكنون رسالتي جز رسالت اسلام و نبوتي جز نبوت حضرت محمد صلي اللّه عليه و آله و سلم وجود ندارد . اكنون بايد ديد كه هدف آيه چيست ؟آيات مزبور دو حقيقت را بيان مي كنند , يكي اجمالي و ديگر تفصيلي . 1 - اگـر يـهـود و نصارا به راستي به خدا و قيامت معتقد باشند و ظاهر سازي ننمايند , مي بايست طبق تورات و انجيل و ساير كتابهاي آسماني خود به پيامبراسلام صلي اللّه عليه و آله و سلم ايمان بـياورند , زيرا تورات و انجيل به آمدن پيامبر اسلام صلي اللّه عليه و آله و سلم بشارت داده و علائم او را بيان نموده است بطوري كه آنان پيامبر را مانند فرزندان خود مي شناختند . (4)جـالـب ايـن كـه قرآن مجيد اين حقيقت را در سوره مائده پيش از آيه مورد بحث بيان كرده و مـي فـرمـايد : قل يا اهل الكتاب لستم علي شي ء حتي تقيموا التوراه و الانجيل و ما انزل اليكم من ربـكـم ; اي اهـل كـتاب شما هيچ آيين صحيحي نداريد , مگر اين كه تورات و انجيل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است , برپا داريد . (5)نـاگفته پيداست , مقصود از به پا داشتن اين كتابهاي آسماني , عمل به محتويات آن است و يكي از محتويات اين كتابها نبوت پيامبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم و رسالت جهاني او مي باشد كه در اين كتابها وارد شده و بارها قرآن به آن اشاره كرده است . اگـر آنان به راستي به خدا و روز رستاخيز ايمان داشته باشند , بايد به رسالت جهاني پيامبر اسلام كـه جـزء تـعاليم خدا در كتب عهدين است , نيز ايمان داشته باشند , در اين صورت جزء مسلمانان مي باشند و قطعا ماجور خواهند بود . خـلاصـه : ايـمان به خدا و روز رستاخيز , از ايمان به كتابهاي آسماني و تعاليم آنهاكه از آن جمله نبوت خاتم پيامبران است جدا نيست و چنين فردي ديگر نمي تواند به اصطلاح مسيحي شود , بلكه يك فرد مسلمان خواهد بود . 2 - بـا در نـظر گرفتن آيات پيش از اين آيه در سوره بقره روشن مي شود كه اين آيه مربوط به آن دسـتـه اي از اهـل كـتاب است كه در دوره پيامبران پيشين به راستي به خداايمان آورده و به روز رستاخيز معتقد بودند و به دستورهاي آيين خود در آن زمان عمل مي كردند ; در مقابل آنها بعضي ديـگـر از جـاده تـوحيد سرباز زدند و به عبادت و پرستش گوساله پرداختند و وقاحت را به جايي رسـانـيـدنـد كـه صـريحا به موسي گفتند :تا خدا را با ديدگان خود نبينيم هرگز او را عبادت نمي كنيم . بـنـي اسـرائيـل بر اثرچنين رفتارهاي ناشايست , دچار خشم الهي گرديده چنان كه در آيه ماقبل مي فرمايد :و مهر ذلت و نياز , بر پيشاني آنها زده شد و باز گرفتار خشم خدايي شدند ; چراكه آنان نسبت به آيات الهي , كفر مي ورزيدند و پيامبران را به ناحق مي كشتند . اينها به خاطر آن بود كه گناهكار و متجاوز بودند . (6)در ايـنـجـا خـداونـد بـراي رفع اشتباه و اين كه حساب آن دسته از اهل كتاب كه به راستي به خداوند ايمان داشتند و روز رستاخيز را باور نموده و عمل صالح داشته انداز ديگران جداست و در روز رسـتـاخـيـز اهل نجات بوده و براي آنان اندوه و غمي نخواهد بود , آيات مزبور را بيان فرموده است . در ايـن صـورت , آيـه مـخصوص آن دسته از اهل كتاب خواهد بود كه در اعصار پيشين ,زندگي مـي كـردند و قبل از بعثت پيامبر اسلام صلي اللّه عليه و آله و سلم درگذشته بودند و ارتباطي به عصر رسالت پيامبر اسلام ندارد . شـان نزول آيه نيز اين موضوع را كاملا روشن مي سازد كه پس از نزول قرآن و بعثت پيامبر اسلام , بعضي از مسلمانان در فكر فرو رفتند كه هرگاه راه حق و نجات تنهاآيين اسلام است , پس تكليف نياكان و اجداد ما كه بر آيين ديگري بودند چه خواهدبود . در ايـن موقع آيه شريفه نازل شد و رسما اعلام نمود كه تمام كساني كه در عصر خودبه خدا و روز رستاخيز و پيامبر زمان خود ايمان آورده و عمل صالح انجام داده اند , اهل نجات خواهند بود و براي آنان نگراني نيست . سـلمان در نخستين شرفيابي خود به حضور پيامبر اكرم , از دوستان و راهبان ديرموصل سخن به مـيـان آورد و در حـالي كه گروهي دور پيامبر حلقه زده بودند , رو به پيامبر كرد و گفت : تمام راهـبـان دير موصل در انتظار بعثت شما به سر مي بردند ,ولي متاسفانه قبل از ديدار شما چشم از جهان فرو بستند . در اين لحظه كسي به سلمان گفت : آنان اهل آتش هستند ; اين مطلب بر سلمان گران آمد , در ايـن موقع آيه مورد بحث بر پيامبر نازل گرديد و اعلام داشت آنها كه به اديان حق گذشته ايمان حـقـيـقي داشته باشند - اگر چه عصر پر فضيلت پيامبر اسلام صلي اللّه عليه و آله و سلم را درك نكنند - اهل نجات خواهند بود . خلاصه : كساني كه پيش از پيامبر اسلام صلي اللّه عليه و آله و سلم به آيين واقعي عصر خود ايمان راسخ داشته اند , در روز قيامت اهل نجات خواهند بود . در اين صورت , اين آيه هرگز ارتباطي به افكار نادرستي از قبيل صلح كل ( پيروان هر مذهبي اهل نجاتند ) ندارد و چنين تفسيري حاكي از بي خبري از مفادآيه و آيات مربوط به آن مي باشد . گـذشـتـه از ايـن , آيـه 17 سوره حج كوچكترين ارتباطي به مدعاي آنان ندارد و مفاد آن جز اين نـيـست كه خداوند در روز رستاخيز ميان ملل مختلف عالم داوري خواهد كرد ;اين سخن هرگز گـواه بـر آن نيست كه پيروان همه مذاهب جهان روز قيامت اهل نجات بوده و همگي پويندگان راه حق مي باشند . (7)

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - سوره بقره , آيه 69 . 2 - سوره مائده , آيه 69 . 3 - سوره حج , آيه 17 . 4 - سوره بقره , آيه 146 و سوره انعام , آيه 20 مراجعه فرماييد . 5 - سوره مائده , آيه 68 ) . 6 - و ضـربـت عـلـيـهم الذله و المسكنه و باءوا بغضب من

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.